• put your amazing slogan here!

    Ilmu dan makrifat


    Wahai yang tidak aku kenali
    ku panjat gunung yang tinggi
    sangkaku Engkau berada di puncaknya
    namun tidak ku temui Engkau di sana.
    Lalu aku terjun dari puncak gunung
    jika Engkau ada pasti Engkau tidak membiarkan daku.
    Tangan Kudrat Iradat-Mu menyambar ku
    aku terbang dengan sayap Rahmani-Mu
    mengembara ke seluruh alam maya
    namun tidak ku temui Engkau di dalam alam.
    Hatiku mengatakan Engkau ada
    lalu aku keluar daripada alam
    dan aku terjun ke dalam hatiku.
    Di sana aku temui kebodohanku
    bodohnya aku menyangka akulah Aku
    sedangkan Dia jualah Aku
    dan aku tiada beserta Dia.
    Bila aku tiada beserta Dia
    tinggallah Dia sendirian
    rindulah Dia kepada diriku
    lalu Dia terjun ke dalam hatinya
    di sana Dia berjumpa Aku
    Aku menyambutnya dengan tersenyum.
    Aku dan Dia
    Dia dan Aku
    bukan dua dan bukan Satu
    satu masih berbentuk
    masih berjarak titik atas dengan bawah
    sedangkan Aku dan Dia
    tiada antara
    bukan juga titik yang halus
    titik yang halus masih menempati ruang
    sedangkan Aku dan Dia
    tiada rupa tiada bentuk tiada ruang tiada zaman.
    Aku adalah Dia
    Dia adalah Aku
    tiada beza antara Aku dan Dia
    bila aku cuba mengenali Dia
    aku tidak kenal lagi diriku
    aku tidak kenal lagi diri Dia
    bila dia cuba mengenali diriku
    dia tidak kenal lagi dirinya
    dia tidak kenal lagi diriku.
    Tiada lagi kenyataan
    tiada juga keghaiban.
    Pengenalan sebenar adalah tidak kenal
    pengetahuan sebenar adalah tidak tahu.
    Aku adalah rahsia Dia
    Dia adalah rahsia Aku
    usah diganggu rahsia ini.

    0 komentar:

    Posting Komentar

     

    Blogger news

    About

    saya

    Blogroll